Näkymä metroasemalle puiden kaadon jälkeen - Kuva Jukka Ranta

Lokakuun muutoskävelyn yhteenvetoa – Muutosraportti 1/2025

Näkymä metroasemalle puiden kaadon jälkeen – Kuva Jukka Ranta Lokakuun kävelyllä mukana ollut ja muistiinpanoja tehnyt konsulttiyritys Ramboll julkaisi raporttinsa. Liki 10 megan suuruinen raportti on vaikeasti luettava. Se sisältää myös kaupunkiosakävelyiden, koulukävelyiden tulokset sekä nettikommentit. Olen oheen lainannut Katri Einolan saatepostin kirjoituksesta oleellisen: ”Kävelyiden jälkeen puistosuunnittelutyö on edennyt erilaisilla lähtötietotarkasteluilla sekä projektiryhmän työpajalla, joka…

Lue lisää
Liito-orava metsä - Kuva Paul Stevens

Djupsundsbäcken, Syväsalmen metsä, puiden kaatoa – Muutosraportti 12/2024

Kuva: Paul Stevens Kerroimme aikaisemmin, Muutoraportissa 10/23, kaupungin suunnitelmista koskien Djupsundbäckenin siirtoa ja Ridarin reitin rakentamista. Nyt työ on alkanut, Paul Stevens kertoo: Espoon kaupunki on kaatanut osan Syväsalmen metsästä Finnoon metroaseman edessä, vaikka siellä on asunut liito-oravia. Se, että liito-orava on pesinyt pikku metsikössä ei ole ollut este Espoo kaupungille, koska se haki ja…

Lue lisää
Iharuusun tutkiskelua - Kuva Jukka Ranta

Altaan ympäristön luonto, uusia taloja – Muutosraportti 11/2024

Iharuusun tutkimista – Kuva Jukka Ranta   Espoo järjesti lokakuun alkupuolella infokävelyn altaan ympäri.  Samalla kerrottiin mitä muutoksia on tulossa. Suomenojan Luonnon puheenjohtaja ja sihteeri osallistuivat kävelylle. Asiaa esittelivät kaksi kaupungin edustajaa ja konsulttifirman Rambollin edustaja, joka teki paljon muistiinpanoja. Hänen raporttiaan ei ole vielä ollut käytettävissä. Yleisvaikutelmaksi jäi, että muutokset ovat enemmän positiivisia kuin…

Lue lisää
Metroaseman tulva - Kuva Tommi Heinonen

Metroasema, tallialue, mysteerikoppi – Muutosraportti 10/2024

Kuva: Tommi Heinonen Tommi Heinonen: ”Syyskuun loppupuolella oli kosteita päiviä jotka päättyivät pariin kovaan rankkasadepäivään. Ei ollut mikään yllätys, että Meritie ja Metroaseman edusta tulvivat kuten viime vuosina keväisin ja rankkasateiden jälkeen.”   Viime vuoden lopulla Espoo julkaisi suunnitelman (kts. Muutosraportti 10/23: https://www.suomenoja.fi/meritie-ridarinreitti-ja-muuta-muutosraportti-10-2023/), johon sisältyi mm. Djupsundbäckenin puron siirtäminen. Työtä ei ole toistaiseksi aloitettu.  …

Lue lisää
Espoon baana ja Finnoon keskuksen kaava-aluetta - Kuva Jukka Ranta

Finnoon keskuksen kaava lainvoimainen – Muutosraportti 9/2024

Finnoon keskuksen kaava-aluetta – Kuva Jukka Ranta Korkein Hallinto-oikeus (KHO) ei ottanut Finnoon keskuksen kaavasta tehtyä valitusta käsittelyyn, Niinpä Espoon kaupunki teki 21.8 kaavakuulutuksen, jolla Finnoon keskuksen kaava todetaan lainvoimaiseksi ja rakentaminen voi alkaa: https://www.espoo.fi/fi/hankkeet/uuden-finnoon-keskuksen-asemakaavoitus Tämä tuo ehkä toistaiseksi suurimmat muutokset lintualtaan ympäristöön, lintualtaalle pääsyyn ja lintujen tarkkailuun. Parkkipaikka suljetaan, samaten nykyinen läntinen kävelytie. Kävelytien…

Lue lisää
Tallialue - Kuva Jukka Ranta

Tallialue – Muutosraportti 8/2024

Tallialue – Kuva Jukka Ranta Heinäkuu on yleensä hiljainen kuukausi. Niin nytkin. Kaupungilta ei ole tullut uusia ilmoituksia ja kaupungin lautakunnat eivät ole kokoontuneet, vaan ovat olleet kesälomalla. Tallialueella on hiljaista, siitä on muodostumassa niittyalue. Toivottavasti jääkin sellaiseksi. Myöskään puhdistamon purkutyö ei ole alkanut heinäkuussa. Talojen rakentaminen on jatkunut koko heinäkuun. Koosti: Jukka Ranta  

Lue lisää
Parkkipaikalla - Kuva Jukka Ranta

Parkkipaikka, puhdistamo, uusia taloja – Muutosraportti 7/2024

Parkkipaikalla – Kuva Jukka Ranta Moni varmaan huomasi keväällä, että joillakin oli tapana säilyttää parkkipaikalla autoja pysyvästi. Esimerkiksi pääsiäisen aika oli erityisen vaikea. Parkkipaikalla oli neljä kahvila-/baariperävaunua sekä tavallinen perävaunu ja yksi pitkä koulukuljetusauto. Nuo perävaunut ovat isoja ja vievät käytännössä muutaman auton paikat ja parkkipaikalle oli päästä. Myös tavallisia autoja seisoi siellä useiden vuorokausien…

Lue lisää
Tallialuetta - Kuva Jukka Ranta

Tallialue, yleiskaava – Muutoraportti 6/2024

Tallialuetta – Kuva Jukka RantaTallialueella ei näy vielä rakentamista. Tallialueen takaosassa on vielä jonkinlainen vanhamökki. Sen takaa Etunimen alueelta kuului runsaasti rakentamisen ääniä. Lumikasoista on jäljellä enää hiekkakasat. Espoo julkaisi uuden yleiskaavaesityksen ja 3.6. alkavalla viikolla alkavat infotilaisuudet, joista oheisessa linkissä enemmän tietoa: https://www.espoo.fi/fi/asuminen-ja-rakentaminen/kaupunkisuunnittelu/yleiskaavoitus/tapahtumasarja-espoon-yleiskaava-2060-tutuksi   Kyse ei ole tämän päivän muutoksista, mutta on hyvä seurata…

Lue lisää
Voimlaitos - Kuva Jukka Ranta

Voimalaitos: hiilenpoltto loppui – Muutosraportti 5/2024

Voimalaitos – Kuva Jukka Ranta Hiilenpoltto loppui Suomenojan voimalaitoksella viikko sitten sunnuntaina. Oheisessa linkissä Fortumin uutinen asiasta (https://www.fortum.fi/media/2024/03/fortum-lopettaa-hiilen-kayton-kaukolammontuotannossa-etuajassa). Uutinen ei kerro, mitä voimalaitokselle tapahtuu – jatkuuko maakaasun käyttö ja lämmön talteenotto Blominmäen puhdistamon purkuvedestä. Myös Helsingin Sanomat uutisoi asiasta (https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010388780.html). Torstaina voimalaitoksen alueelta kuului kovaa rakentamisen meteliä, pesimärauhan aikana. Kuten olemme kertoneet aiemmin Espoon uutisoineen…

Lue lisää
Tiet ovat poikki tulvan takia - Kuva Tommi Heinonen

Tulvia ja tallialue – Muutosraportti 4/2024

Tiet ovat poikki tulvan takia – Kuva Tommi Heinonen Kävin maaliskuun puolivälissä katsomassa tallialuetta. Yllätys oli, että entisen portin kohdalla oli iso lumikasa. Ilmeisesti se oli toiminut katulumien läjityspaikkana. Finnoon keskuksen osalta ei ole vielä tietoa, tehdäänkö vielä valitus KHO:een. Tulvia tuntuu olevan hyvin useasti Djubsundsbäckenin alueella. Tuntuu siltä, että rakentaminen on lisännyt niitä.  …

Lue lisää