Runsas kuukausi sitten putkiremontin työmaalla arvioitiin, että korjaus olisi valmis kolmessa viikossa. Mitään ei kuitenkaan ole tapahtunut, vaan aitoja on tullut lisää ja ne ovat järeimpiä. Ilmeisesti jotkut ovat onnistuneet kiertämään aiemmat kulkuesteet. Näin ollen kulku Rantaraitilta/-lle on edelleen poikki. Ja kun tähän lisätään, että Meritieltä kulku altaalle on poikki pidemmän ajan, niin paljon hankaluuksia on keräytynyt altaille pyrkiville.
Kun katsoo parkkipaikalta, loka-autojen purkupaikan kulmasta kaukolämpöputken yli, oli siellä pieni niitty, tomaattipelloksikin kutsuttu. Siellä siis kasvoi villinä tomaatteja ja myös kurkkua sekä karviaiskoisoa. Niityllä oli monenlaisia luonnonkukkia ja runsaasti perhosia ja sudenkorentoja. Nyt näky on lohduton. Työtä tehdään alueella, jonka kaava on edelleen oikeuskäsittelyssä eikä siis ole lainvoimainen – poikkeusluvalla.
Sama pätee kokonaisuudessaan entiseen täyttömäen alueeseen. Myllerrys on valtava. Käsi pystyyn kuka uskoo, että Meritien ja täyttömäen alueen välisessä metsikössä pesii edelleen liito-oravia. Taitaa olla meneillään operaatio liito-oravien karkotus. Asia korostunee lisää, kun Kaitaalla ja Iivisniemessä alkavat rakennustyöt.
Olen ihan vakavissani ajatellut kysyä Eduskunnan Oikeusasiamieheltä millaisia poikkeuslupia ELY-keskukset voivat myöntää ja miten niistä pitää informoida julkisesti. Mutta en juuri nyt kriisin aikana viitsi kuormittaa ylimpiä lainvalvojia.
Helmikuun muutosraportissa (3.2) kerrottiin, että osana hiilineutraalisuuten pyrkimistä yksi Suomenojan hiiliyksiköistä suljetaan tulevana kesänä. Sen kunniaksi lämpöakun kylkeen tulee 40m korkea lintuaiheinen ”Muutoksen siivet” muraali (https://www.espoo.fi/fi-FI/Aanesta_Muutoksen_siivet_seinataideteost(179666) Voit äänestää suosikkiasi tämän linkin kautta (https://www.fortum.fi/yrityksille-ja-yhteisoille/lammitys-ja-jaahdytys/kaukolampo/aanesta-muutoksen-siivet-seinataideteosta )
Espoo myös kertoi, että Meritien ja Syväsalmenkadun kulmassa alkaa asukkaille tarkoitetun parkkitalon rakentaminen.
Jukka Ranta