Takaparkin kopit – Kuva Jukka Ranta
Espoo ilmoitti Meritien ja Ridarinreitin suunnitelmista syyskuun puolivälissä. Alla osittainen suora lainaus Espoon tekstistä:
”Espoon kaupunki on käynnistänyt katu- ja puistosuunnitelmien laatimisen Finnoon keskuksen asemakaavan lain voimaiseksi tulleen osuuden kaduista ja puistosta.
Meritie korvaa vanhan Hylkeenpyytäjäntien sijoittuen Finnoon keskuksen asemakaavan mukaiseen korkomaailmaan, joka on merkittävästi korkeammalla kuin nykyinen maanpinta. Meritieltä tulee Meritienaukion kautta olemaan esteetön kulkuyhteys Finnoon metroasemalle. Meritie mahdollistaa kulun myös jo rakentuneille taloille kadun länsipuolelle. Meritienaukion alle rakentuu katettu liityntäpyöräpysäköintialue, jonne kulkuyhteys tulee nykymaanpinnan tasoon sijoittuvaa Ridarinreittiä pitkin. Myös metroasemalle muodostuu esteetön yhteys Ridarinreitin kautta. Syvänsalmenmetsä on suurimmalta osin säästettävää metsikköä, jossa Djupsundsbäckenin kaupunkipuro siirretään asemakaavan mukaiselle paikalle. Alueen tulvaherkkyys huomioidaan suunnittelussa.”
Suunnitelmissa kutsutaan Metroaseman ja nykyisen puhdistamon välistä metsikköä Syväsalmenmetsäksi. Siellä aiotaan Djupsundsbäckenin uomaa siirtää. Kävin hankkeen vaikuta sivustolla (https://www.espoo.fi/fi/hankkeet/meritien-ja-ridarinreitin-katusuunnitelma-syvansalmenmetsan-puistosuunnitelma), mutta minulle ei selvinnyt asemakaavoista, miten eli mistä mihin puroa siirretään. Hyvä asia on, että asemakaavoihin on merkitty liito-oravien alueet ja reitit. Kuvissa on Espoon/Rambolin havainnekuva Ridarinreitistä. Vaikea sanoa mihin suuntaan kuva on.
Siltä näyttää olevan viimeistelty. Takaparkkiin on tullut työmaakoppi ja putkitöihin liittyviä tarvikkeita.
Koosti: Jukka Ranta