Asukastilaisuus kaavasta oli maanantaina 28.11. Avoin Espoo sivustolla ei ole vielä tilaisuuden aineistoa – maininta, että on valmisteilla. Suunnittelijat sanoivat suoja-alueen olevan Tringan ehdotuksen mukainen – tästä tuli erimielisyyttä Luonnonsuojeluliiton Uudenmaan piirin pj:n kanssa. Hänen mielestään se ei pitänyt paikkansa. Suoja-alue lännessä ulottuu varikkoalueelle saakka eli täyttöharjanne kuuluu mukaan. Mitä sille tehdään (kunnostetaan, maisemoidaan) on sitten toinen juttu. Siellähän mm. japanintatarpuskassa oli menneenä kesänä kerttusten pesiä. Yksi pari kerttusista pystyssä olevien hiuksien perusteella oli epäilyttävästi rastaskerttusen tuntuinen. Altaiden eteläpuoli pysyy voimalaitoksen takia ennallaan. Koko tulvaniitty metsän reunaan saakka on suoja-aluetta ja pohjoisessa raja menee kasvimaiden reunassa. Tulvaniitylle ei ole tulossa kävelyteitä (poiketen aiemmista suunnitelmista) ja nykyisen voimalaitokselta ratsastustallien kautta Tiistilään menevän kävelytien laajennuksesta joukkoliikennkaduksi on luovuttu. Tämä kaikki on hyvää. Joukkoliikennekadusta kyseltiin onko se tosiaan pois suunnitelmista – Espoon kaava-arkkitehdit aika kiivaan tuntuisesti kivahtivat, ettekö näe, että ei sitä siinä ole. Tosin Helsingin Sanomat väittää tänään 7.12., että katusuunnitelma elää edelleen. Siis kuka esittää väärää tietoa?
Suomenlahdentie siltoineen aiotaan saada valmiiksi vuoteen 2015 mennessä. Kyselin marskeista: työmaaliikenne ja työmaajärjestelyt tulevat olemaan tielinjauksen eteläpuolella ja marskit ovat erityisessä suojeluksessa. Kun aineisto tulee Espoon sivuille, niin siellä voi ihailla havainnekuvia eri siltaratkaisuista. Merialueesta/satamasta järjestetään arkkitehtikilpailu – eli täyttöidea elää edelleen. Maakuntahallitus otti tiukan kannan täyttöön ja toteaa sen olevan maakuntakaavan vastainen. Kävi ilmi, että voimalinja aiotaan vetää maahan (maksaa kuulema 3k€/metri !). Perustelu oli esteettinen ja lintujen suojelu. Todellinen syy taitaa olla se, että Suomenlahdentien siltaa ei voi rakentaa, koska voimajohtojen ja tien pinnan välillä ei ole riittävästi korkeuseroa.
Kaavan etenemistä voi seurata täällä: http://www.espoo.fi/hankkeet/?Path=1;28;29;1047;1098;46351;124347 (www.espoo.fi/finnoo)
ja viimeisin dokumentti linnustosta ja suoja-alueesta löytyy täältä (dokumentti numero: 8 ja 9): http://www.espoo.fi/hankkeet/?Path=1;28;29;1047;1098;46351;141736;141741
Muistiin merkitsi: Jukka