Uusi Kaitaantie yhdistää Iivisnimen ja tulevan Finnoonsillan eli nykyisen Hylkeenpyytäjäntien. Se kulkee entisten Hannuksen ja Bondaksen kartanomaiden läpi. Tosin Hannuspelto oli nykyisin kaupungin varasto ja varikkoaluetta. Rakentamiseen kuului myös Bondaksen silta Djupsundbäckenin yli. Djupsundbäckenin uomaa kunnostettiin ja maisemoitiin tien rakentamisen yhteydessä.
Tie avattiin liikenteelle helmikuussa 2015, mutta sen ympäristöä rakennetaan paljon lähitulevaisuudessa.
Rakentaminen alkoi marraskuussa 2013:
Marraskuussa 2013 tulevan Kaitaantien linjauksella juhlittiin Finnoo-projektin käynnistymistä:
Alkuvuodesta 2014 alkoivat muutokset näkymään:
Vähitellen kartanomaisema hävisi kivikasojen taakse, maaliskuu/huhtikuu 2014:
Toukokuussa 2014 puron kunnostaminen alkoi näkyä, mutta kiviröykkiöt olivat edelleen suuria:
Bondaksen sillan kansi valettiin kesäkuussa 2014:
Elokuussa 2014 alkoi tien linjaus jo selkeämmin hahmottumaan:
Siltaa alettiin päällystää syyskuussa 2014 ja se avattiin liikenteelle lokakuussa 2014:
Tien viimeistely ja sähkötyöt veivät koko loppusyksyn 2014 ja vuoden alun 2015:
Uusi Kaitaantie avatiin liikenteelle helmikuussa 2015:
Kuvat ja teksti: Jukka Ranta