Syksyllä ilmaantui alueen pohjoisosaan punapäisiä kepakoita. Niitä ihmeteltiin, mutta syy oli se, jonka monet arvasivatkin. Alla Espoon Ympäristokeskuksen taustaa asialle:
”Alueella on paraikaa menossa samanaikaisesti monenlaisia maaperätutkimuksia. Tutkimukset on tilattu tuon kaupungin teknisen keskuksen geotekniikkayksikön kautta, itse töitä tekee osittain kaupungin omat miehet ja osittain ulkopuoliset urakoitsijat. Niinpä niiltä työmiehiltä ei välttämättä siellä maastossa saa ihan selvää kuvaa että mihin suurempaan hankkeeseen työt liittyvät.
1) Nuo kepitykset liittyvät varmaankin länsimetron jatkeen maaperäselvityksiin. Jos ja kun kaupunginvaltuusto päättää tänä keväänä jatkaa metroa Matinkylästä Kivenlahteen tai Saunalahteen, niin rakentamista on tarkoitus jatkaa saman tien kun Matinkylän metrolinja valmistuu, tai aloittaa varmaan jo vähän aikaisemminkin. Hanke tunnetaan nimellä länsimetron jatke (http://www.lansimetronjatke.fi/) ja linjaus kulkee altaan sivuitse mutta onneksi 30 metrin syvyydessä, joten siitä ei liene haittaa altaalle tai linnuille. Mutta suunnittelua varten tarvitaan tarkkaa tietoa maaperästä, ja siksi siellä kairaillaan.
2) Toinen hanke, johon liittyen selvityksiä tehdään, on se Suomenlahdentie. Tie (tai katu) suunnitellaan rakennettavaksi n. 300 m pitkälle sillalle, joka ylittää kosteikon niin pohjoisesta kuin mahdollista. http://www.espoo.fi/fi-FI/Finnevikinsilta_vie_uuteen_Finnooseen(11603) Minusta ei ole enää realismia pelätä, että tie tulisi eteläisen linjauksen mukaan. Tästä voimme olla mielestäni tosi tyytyväisiä ja ylpeitä, ja siis te Tringassa myös, vääntö on kannattanut ja tiestä tulee nyt ympäristön kannalta niin hyvä kun vaan mahdollista on. Mutta tätäkin varten täytyy tehdä maaperätutkimuksia, ja niitä tehdään juuri nyt, kun maa on vielä jäässä ja kantaa.
Suomenlahdentien suunnitteluun liittyen 14.3. lähtee geotekniikkaporukka alueelle paikallistamaan maakaasuputkea, josta ei ole ihan tarkkaa mittaustietoa että missä se sijaitsee. Maakaasuputken tarkka sijainti täytyy selvittää, kun suunnitellaan sillan kantavien rakenteiden sijoittamista maahan.
3) Lisäksi Finnoonsataman edessä meren jäällä on viime päivinä suoritettu kairauksia tai muita tutkimuksia, joihin on osallistunut paljon porukkaa. Siellä koitetaan selvittää, millä syvyydellä meren pohjassa kaiken löllösaven alla alkaa kova pohja. Tieto on tarpeellinen, kun Finnoonsataman kaavoituksessa mietitään, voiko rantaa täyttää asuntorakentamiseen ja missä määrin maansiirtoja se vaatii. Alueesta on käynnistynyt kansainvälinen arkkitehtuurikilpailu, http://www.espoo.fi/fi-FI/Asuminen_ja_ymparisto/Kaavoitus/Kilpailuja”