Suomenlahdentie kulkee tulvaniityn ja Finnoonpuron yli Finnevikinsiltaa pitkin. Silta on 360 metriä pitkä ja se on kaartuva. Nimi kunnioittaa puronsuun lahden vanhaa nimeä, Finneviken. Tämän johdannaisia ovat myös Finnå (puron vanha nimi) ja Finnoo. Myös Suomenlahdentien nimi voidaan tulkita vanhan perinteen jatkajaksi. Nimen historiallisesta taustasta on monelaisia arvailuja ja sen alkuperä mennee aina viikinkiajalle saakka. Alueella arvellaan asuneen normaalia enemmän suomea puhuvia kalastajia ja viljelijöitä, mikä antoi nimen alueelle.

Sillasta on eittämättä tulossa uuden Finnoon näkyvimpiä maamerkkejä – varsinkin kun se on saamassa hienon valaistuksen. Silta kuitenkin kulkee herkän luonnon alueella, läheltä marskiviholaisten koloniaa ja viitasammakoiden reviiriä.

Tällä sivulla kerrotaan sillan rakentamisen vaiheista, alkaen alusta – ruovikoista, pajukoista ja lepiköistä.

Kaksi ensimmäistä kuvaa kertoo, miltä tulvaniityllä näytti elokuussa ja lokakuussa 2013 ennen kuin silla rakentaminen alkoi.

tniitty_0314e4_jukkar

marskipaikka_0856s_jukkar

Koneet tulivat marraskuun puolivälissä. Työmaatien ja sillan uomaa alettiin raivaamaan

mkone_1237s_jukkar

Joulukuun alussa ilmaantuivat junttakoneet ja paalutus alkoi siltaa ja tienpohjaa varten.

juntta_1634s_jukkar

sltie-juntta_1872r_jukkar

Paalutuksessaa käytettiin monelaisia työkaluja

sltie-ohjus_3880g1_jukkar

Vuoden 2014 tammikuussa oli helmikuun ensimmäiselle viikolle ulottuva pakkaskausi. Lämpötila oli ajoittain jopa lähes -20. Paalutus läpi savikerroksen 30-40 metriä syvälle peruskallioon on hurjan näköistä. Savi paakkuuntui työkaluihin ja savea täytyi sulatella työkaluista pois.

pilarointi_1944s_jukkar

pilaroinri_2128r_jukkar

pilarointi_2117r_jukkar

Tammikuun lopussa ja helmikuun alussa tuntui, että tulvaniityn pajukoiden ja leppien tilalle oli istutettu paalumetsä.

slt-paalut_2153s_jukkar

slt-paalum_2485r_jukkar

Sillan pilareiden muottirakenteita valmistettiin vuoden 2014 alussa Hannuspellossa. Muottien paikalleen asennus alkoi maaliskuussa 2014

slt-hannus_4255g1_jukkar

fv-silta_2737r_jukkar

fv-silta_2684s_jukkar

Kesällä, heinäkuussa 2014 alkoi sillan muodot näkymään jo selvästi. Voitiin todeta: se kaartuu sittenkin.

fvs-tiist_5457r_jukkar

Loka-, marraskuussa 2014 silta alkoi kuoriutumaan muoteista sekä tukirakenteista ja sillan muodot tulivat vähitellen esille.

fvs-niitty_5065s_jukkar

fvs-niitty_5049s_jukkar

fvs-tniitty_2787gx_jukkar

Tammikuussa 2015 silta paljasti itsestään entistä enemmän. Mutta se oli vielä harmaan betoninen

fvs-niitty_3207gx_jukkar

fvs-niitty_3214gx_jukkar

Jo vuoden alussa voidaan sanoa, että silta on maamerkki. Se näkyy monelta suunnalta ja hyvin pitkältä, kuvat tammikuulta 2015:

– Etuniemen kasvimailta

kmaat-fvs_3194gx_ap_jukkar

– lintualtaan takaa

fvs-allas_8289r_c4p_jukkar

– puron mutkasta

fvs-teltta_8303r_c4p_jukkar

– Tiistilästä – kuva maaliskuulta 2015, kun siltaa viimeistellään

fvs-tiist_9074r_c4pp_jukkar

 

Maaliskuun lopussa 29.3. 2015 näytti loputkin muoteista ja laudoituksista hävinneen

Finnevikinsilta - Kuva: Jukka Ranta

Finnevikinsilta – Kuva: Jukka Ranta

 

Finnevikinsilta - Kuva: Jukka Ranta

Finnevikinsilta – Kuva: Jukka Ranta

Finnevikinsilta - Kuva: Jukka Ranta

Finnevikinsilta – Kuva: Jukka Ranta

Työmaatien purku alkoi huhtikuun lopussa 2015 ja tämän jälkeen tulvaniityllä pääsi vesi virtaamaan aiempaan malliin. Myös linnut löysivät nopeasti uuden kahluupaikan ja lokit asettuivat uuden sillan vartijoiksi.

Työmaatie on purettu - Kuva: Jukka Ranta

Työmaatie on purettu – Kuva: Jukka Ranta

Finnevikinsilta - Kuva: Jukka Ranta

Finnevikinsilta – Kuva: Jukka Ranta

Nojatuoli odottaa arvovieraita - Kuva: Jukka Ranta

Nojatuoli odottaa arvovieraita – Kuva: Jukka Ranta

Finnevikinsilta - Kuva: Jukka Ranta

Finnevikinsilta – Kuva: Jukka Ranta

Finnevikinsilta - Kuva: Jukka Ranta

Finnevikinsilta – Kuva: Jukka Ranta

Finnevikinsillan vartijat - Kuva: Jukka Ranta

Finnevikinsillan vartijat – Kuva: Jukka Ranta

Finnevikinsilta - Kuva: Jukka Ranta

Finnevikinsilta – Kuva: Jukka Ranta

Kesäkuun lopussa alkoi sillan asfaltointi ja, kun sen jälkeen betoniporsaat ja muut kulkuesteet poistuivat, ulkoilijat löysivät uuden sillan. Silta täyttyi viikonloppuisin kävelijöistä, lenkkeilijöistä ja pöyräilijöistä.

Finnevikinsiltaa päällystetään - Kuva: Jukka Ranta

Finnevikinsiltaa päällystetään – Kuva: Jukka Ranta

Ulkoilijat ovat löytäneet Finnevikinsillan - Kuva: Jukka Ranta

Ulkoilijat ovat löytäneet Finnevikinsillan – Kuva: Jukka Ranta

Ulkoilijat ovat löytäneet Finnevikinsillan - Kuva: Jukka Ranta

Ulkoilijat ovat löytäneet Finnevikinsillan – Kuva: Jukka Ranta

Ulkoilijat ovat löytäneet Finnevikinsillan - Kuva: Jukka Ranta

Ulkoilijat ovat löytäneet Finnevikinsillan – Kuva: Jukka Ranta

Ulkoilijat ovat löytäneet Finnevikinsillan - Kuva: Jukka Ranta

Ulkoilijat ovat löytäneet Finnevikinsillan – Kuva: Jukka Ranta

Uusi silta tuo Finnooseen - Kuva: Jukka Ranta

Uusi silta tuo Finnooseen – Kuva: Jukka Ranta

Sillan avaisjuhlallisuudet olivat Espoo-päivänä 29.8.2015. Sillalla oli kansanjuhla, kirppis. Suomenojan Luonto oli paikalla infopisteen myötä.

Finnevikinsillan avajaiset - Kuva: Jukka Ranta

Finnevikinsillan avajaiset – Kuva: Jukka Ranta

Finnevikinsillan avajaiset - Kuva: Jukka Ranta

Finnevikinsillan avajaiset – Kuva: Jukka Ranta

Maanantaiaamuna 31.8 alkoi heti klo 7 jälkeen ajoesteiden – ja kieltojen poisto ja ensimmäiset autot menivät sillalle noin 7:15. Kuvat Tiistilästä. Kaksi vuotta kestänyt työ oli ohitse ja silta oli käytössä.

slt-tiist_8027s_jukkar

slt-tiist_7361r2_jukkar

slt-tiist_8032s_jukkar

fvs-tiist_8034s_jukkar

Kun ensimmäiset autot menivät sillan yli, ajattelin (JR), että sillalla alkaa seesteisempi vaihe. Mitä vielä – tapahtumia riittää koko vuodeksi. Viime viikolla Espoo kertoi, että silta saa talvikausiksi erikoisvalaituksen ja että teemavalaitukset alkavat 22.12.

Seuraamme vielä erilaisia valoteemoja. Alla olevat kuvat näyttävät jolukuun kuukausiteeman (lilansininen) ja joulun juhlateeman (hehkuvan punainen)

Joulukuun teemaväri - Kuva: Jukka Ranta

Joulukuun teemaväri – Kuva: Jukka Ranta

 

Joulukuun teemaväri - Kuva: Jukka Ranta

Joulukuun teemaväri – Kuva: Jukka Ranta

 

Joulukuun teemaväri - Kuva: Jukka Ranta

Joulukuun teemaväri – Kuva: Jukka Ranta

 

Joulun juhlaväri ja joulupäivän täysikuu - Kuva: Jukka Ranta

Joulun juhlaväri ja joulupäivän täysikuu – Kuva: Jukka Ranta

 

Joulun juhlateema - Kuva: Jukka Ranta

Joulun juhlateema – Kuva: Jukka Ranta

 

Joulun juhlateema - Kuva: Jukka Ranta

Joulun juhlateema – Kuva: Jukka Ranta

 

Joulun juhlateema - Kuva: Jukka Ranta

Joulun juhlateema – Kuva: Jukka Ranta

 

Uutena vuonna oli erityinen valoshow – ”led-ilotulitus”. Valo vaihtui väreiltään ja se oli myös jatkuvassa liikeessä ja aina välillä sillan sivut ”ammuttiin” täyteen. Alla väriteemojen esittely ja yksi yleiskuva.

Uuden Vuoden värisävyjä - Kuva: Jukka Ranta

Uuden Vuoden värisävyjä – Kuva: Jukka Ranta

 

Uuden Vuoden värisävyjä - Kuva: Jukka Ranta

Uuden Vuoden värisävyjä – Kuva: Jukka Ranta

 

Uuden Vuoden värisävyjä - Kuva: Jukka Ranta

Uuden Vuoden värisävyjä – Kuva: Jukka Ranta

 

Uuden Vuoden värisävyjä - Kuva: Jukka Ranta

Uuden Vuoden värisävyjä – Kuva: Jukka Ranta

 

Uuden Vuoden värisävyjä - Kuva: Jukka Ranta

Uuden Vuoden värisävyjä – Kuva: Jukka Ranta

 

Uuden Vuoden värisävyjä - Kuva: Jukka Ranta

Uuden Vuoden värisävyjä – Kuva: Jukka Ranta

 

Uuden Vuoden sävyjä - Kuva: Jukka Ranta

Uuden Vuoden sävyjä – Kuva: Jukka Ranta

 

Tammi- ja helmikuun teemana on ”sininen hetki”. Seuraavassa teeman esittely Tiistilästä katsottuna.

Tammikuun teema: sininen hetki - Kuva: Jukka Ranta

Tammikuun teema: sininen hetki – Kuva: Jukka Ranta

 

Tammikuun teema: sininen hetki - Kuva: Jukka Ranta

Tammikuun teema: sininen hetki – Kuva: Jukka Ranta

 

Tammikuun teema: sininen hetki - Kuva: Jukka Ranta

Tammikuun teema: sininen hetki – Kuva: Jukka Ranta

Kuvat ja tekstit: Jukka Ranta